Jaarrapportage 2024 naar Tweede Kamer

Staatssecretaris Sandra Palmen (Herstel en Toeslagen) heeft op 26 mei de Jaarrapportage 2024 van Dienst Toeslagen naar de Tweede Kamer gestuurd. Elk jaar stuurt Dienst Toeslagen haar Jaarrapportage naar de Tweede Kamer. In dit rapport staat de verantwoording over de doelstellingen uit het Jaarplan.

Dienst Toeslagen kijkt in de Jaarrapportage over het jaar 2024 terug op een jaar waarin op meerdere fronten vooruitgang is geboekt: er zijn stappen gezet om mensen meer van dienst te zijn, te werken aan het herstel van vertrouwen en in de voorbereidingen op een toekomstbestendig toeslagenstelsel. Dit waren geen eenvoudige opgaven en de resultaten zijn niet vanzelfsprekend.

Waar staan we met de koers van Toeslagen?

Dienst Toeslagen heeft als publieke dienstverlener de kerntaak toeslagen uit te betalen om zo vitale voorzieningen voor iedereen betaalbaar te maken. In 2024 keerden we aan circa 6 miljoen huishoudens toeslagen uit, voor een totaalbedrag van 20,2 miljard euro.

De organisatie scoorde hoog op klanttevredenheid (94%) en betrouwbaarheid van dienstverlening. Tegelijkertijd blijft er aandacht voor structurele verbeteringen, zoals duidelijke en begrijpelijke communicatie richting mensen en het voorkomen van terugvorderingen.

We werken hard aan financieel herstel

Het herstel voor de gedupeerde ouders van de toeslagenaffaire blijft een prioriteit. In 2024 zijn 57.000 integrale beoordelingen afgerond of is daarvan afgezien. De productie is toegenomen dankzij opschaling, vereenvoudiging van processen en betere samenwerking. Meer dan 105.000 kinderen ontvingen een beschikking vanwege de kindregeling. En aan bijna alle ex-toeslagpartners en nabestaanden die zich meldden en er recht op hebben, is compensatie verstrekt.

Tegelijk boeken we voortgang in het sneller afhandelen van bezwaren en het verstrekken van ouderdossiers. Er is in 2024 veel bereikt, maar er is nog steeds veel werk te doen om iedereen een zo goed en rechtvaardig mogelijke oplossing en herstel te bieden.

Rechtdoen aan het verleden

Naast de financiële hersteloperatie zet Dienst Toeslagen in op bredere waarheidsvinding en herstel. We hebben stappen gezet in het verwerken van de aanbevelingen van onder andere de commissie-Van Dam, die in november vorig jaar is gestart, en de parlementaire enquêtecommissie Fraudebeleid in de herinrichting van herstelprocessen. Ook boekten we voortgang in dossiers rondom vroegere risicomodellen en de Fraude Signalering Voorziening.

Presteren in het heden

In de reguliere uitvoering zijn duidelijke verbeteringen zichtbaar:

  • De app Toeslagen is vernieuwd en biedt inmiddels toegang tot alle toeslagen. In 2024 zijn via de app ruim 1,3 miljoen wijzigingen doorgegeven.
  • Een actie tegen niet-gebruik van toeslagen leverde 56.000 extra zorgtoeslagen op, mede dankzij publiekscampagnes en gerichte attendering.
  • De focus op voorkomen van hoge terugvorderingen leidde tot pilots waarin inkomensgegevens proactief zijn aangepast en mensen via notificaties sneller wijzigingen kunnen doorvoeren.
  • Er is extra aandacht besteed aan kwetsbare groepen door persoonlijke begeleiding, livechat en lokale steunpunten.

Anticiperen op de toekomst

Dienst Toeslagen werkt actief mee aan de voorbereiding van een nieuw financieringsstelsel voor kinderopvang, waarin de toeslag direct aan kinderopvangorganisaties wordt uitgekeerd. Daarnaast zijn we gestart met verkenningen voor een actuele inkomensregistratie. Het voornemen is om deze, volgens het regeerprogramma, in 2025 voort te zetten met verschillende uitvoerders en betrokken beleidsmakers.

Blik vooruit

Dienst Toeslagen blijft werken aan versterking van de uitvoering, herstel en toekomstbestendigheid. Wendbaarheid, samenwerking en het borgen van publieke waarden staan daarbij centraal. Zo bouwen we, samen met partners, verder aan het vertrouwen in overheidshandelen en het waarmaken van de belofte: betaalbare voorzieningen voor iedereen.

Meer informatie