Dienst Toeslagen gaat in augustus van start met het aanpassen van toeslagen op basis van inkomen. Het doel van deze aanpassing is om te voorkomen dat de toeslagontvanger later met hoge terugvorderingen van toeslagen te maken krijgt. We doen dit ‘automatisch’ aanpassen als we denken dat iemand te veel toeslagen krijgt, op basis van het inkomen.
Toeslagaanvragers voor wie dit geldt, krijgen een brief met uitleg waarin staat dat hun inkomen is aangepast. Wij vragen hen te controleren of dit klopt. Zo niet dan kunnen ze alsnog het juiste inkomen aan ons doorgeven. Het aanpassen van toeslagen op basis van inkomen, is een voortzetting van de pilot muteren van vorig jaar.
Voorkomen hoge terugvorderingen
Een van de belangrijkste jaardoelen van Dienst Toeslagen is om hoge terugvorderingen te voorkomen. Jaarlijks zijn er namelijk nog steeds honderdduizenden mensen, die een hoog bedrag moeten terugbetalen. Wanneer we constateren dat aanvragers teveel toeslag ontvangen, vanwege een te laag geschat inkomen, krijgen zij een bericht. Veel mensen reageren hier niet op en passen het voorschot niet aan. Zij moeten later de teveel ontvangen toeslag terugbetalen. Dit willen we voorkomen door te muteren na attenderen. Ook willen we zo de toekenningszekerheid in de DT-fase vergroten door te sturen op ‘hebben is houden’.
Aanpassen van het voorschot
Zo’n 500.000 mensen ontvangen eerst een persoonlijke brief, waarin wij hen attenderen op nieuwe gegevens die wij hebben ontvangen vanuit uitkeringsinstanties, werkgevers en bijvoorbeeld de aangifte Inkomstenbelasting. In de brief staan zowel de gegevens uit Mijn toeslagen als de nieuwe gegevens. Wij vragen ze hun inkomen te controleren en zelf aan te passen.
Doet iemand dat niet, dan kan het zijn dat het inkomen van deze toeslagaanvragers door ons wordt aangepast. Het kan ook zijn dat we de toeslag van een toeslagpartner of medebewoner (bij huurtoeslag) daarom aanpassen. Toeslagaanvragers krijgen dan een 2e brief waarin wij aangeven dat hun inkomen automatisch is aangepast. Ze kunnen daarna altijd zelf het inkomen weer aanpassen.
Persoonlijke ondersteuning
Mensen die moeite hebben met het online regelen van het aanvragen of wijzigen van hun toeslagen, kunnen daarbij ondersteuning krijgen. Bijvoorbeeld bij een van de Balies en steunpunten of via een Toeslagenservicepunt. Mensen kunnen ook digitaal, via videobellen of telefonisch hun vragen stellen. Zo wil Dienst Toeslagen voorkomen dat mensen later geconfronteerd worden met een hoge terugvordering.
Resultaten pilot
Na de pilot van 2024 is er een onderzoek geweest naar de ervaringen van mensen met ‘automatisch’ aanpassen. Uit dat onderzoek bleek onder andere dat veel mensen er vertrouwen in hebben dat wij hun gegevens juist aanpassen. Een verlaging van de toeslagen zorgde bij het grootste deel van de geïnterviewden niet voor financiële problemen. Dat gold met name voor mensen met een kleine verlaging. Bij mensen die wel in de problemen kwamen, ging het vooral om mensen die ook in 2023 al geen recht op toeslagen meer bleken te hebben. Over het algemeen gaven de geïnterviewden aan dat zij liever geen of minder toeslag ontvangen dan dat zij later toeslagen moeten terugbetalen.