Het financieringsstelsel van de kinderopvang gaat veranderen. In dit nieuwe stelsel is de toeslag niet langer afhankelijk van het inkomen van de ouder(s). De vergoeding wordt niet meer aan de ouder uitbetaald, maar rechtstreeks aan de kinderopvangorganisaties en gastouderbureaus. Dit betekent dat ouders geen voorschotten meer ontvangen. In het nieuwe stelsel wordt niet meer teruggevorderd bij ouders. Met deze veranderingen wil het kabinet naar een eenvoudiger stelsel en meer zekerheid voor ouders. Ook gaan de kosten voor de meeste ouders omlaag. 

In het Hoofdlijnenakkoord en het regeerprogramma is een hervorming van het toeslagenstelsel afgesproken. De overgang van de kinderopvangtoeslag naar de nieuwe financiering kinderopvang is hierin de eerste stap. 

Kosten voor de kinderopvang niet meer afhankelijk van inkomen

De nieuwe vergoeding hangt niet meer af van het inkomen van de ouders. De overheid betaalt 96% van de maximale uurprijs. Dit betekent dat ouders de overige 4% en het tarief boven de maximale uurprijs zelf betalen. Kinderopvang wordt zo voor veel ouders betaalbaarder.

Vergoeding direct naar kinderopvang of gastouderbureau

Ouders sluiten een contract af met een kinderopvangorganisatie of gastouderbureau. Daarna vragen zij de vergoeding aan.

De vergoeding wordt direct aan de kinderopvangorganisaties en gastouderbureaus betaald. De organisaties zijn verantwoordelijk voor het doorgeven van (wijzigingen in) opvanguren en tarieven. De verantwoordelijkheid verschuift van de ouders naar de opvangorganisaties en de overheid. Dit betekent dat kinderopvangorganisaties mogelijk een grotere administratieve rol krijgen.

De uitvoeringsorganisatie (de organisatie die de toeslag aan de kinderopvang betaalt) controleert de voorwaarden waaraan de ouder moet voldoen, zoals de arbeidseis. Klopt iets niet, dan heeft dit alleen gevolgen voor de toekomst. De overheid laat ouders geen geld meer terugbetalen.

De financiële en administratieve organisatie van kinderopvangorganisaties moet geschikt zijn of worden gemaakt voor het nieuwe stelsel. Dit betekent dat kinderopvangorganisaties mogelijk aanpassingen moeten doorvoeren. Hierbij krijgen zij begeleiding. 

Welke stappen zijn nog nodig?

Op dit moment is het voorstel voor de Wet financiering kinderopvang in internetconsultatie. Iedereen – van ouders, gastouders en kinderopvangorganisaties tot gemeenten en andere organisaties en betrokkenen – kan reageren en suggesties indienen. 

Na afronding van de consultatie verwerken we de inbreng in een definitief wetsvoorstel. Dan volgen er nog een aantal toetsen en impactanalyses. Hierna kan de wet voorgelegd worden aan de Raad van State. Vervolgens gaat het voorstel naar de Tweede Kamer. Als de Tweede Kamer instemt, gaat het voor behandeling naar de Eerste Kamer. Als beide Kamers akkoord gaan, kan de nieuwe wet in werking treden. We streven ernaar om vanaf 1 januari 2029 te starten met het nieuwe stelsel.

Gedurende het hele traject zoekt het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de samenwerking op met kinderopvang- en gastouderorganisaties, oudervertegenwoordigers, Dienst Toeslagen als beoogd uitvoerder, gemeenten en andere betrokkenen. Zo zorgen we dat het nieuwe stelsel goed werkt voor iedereen.

Reageer op het wetsvoorstel