Zijn grootste uitdaging als coördinator Digitaal Meedoen bij de Bibliotheek Apeldoorn (CODA)? Matthijs Terpstra hoeft er niet lang over na te denken. “Mensen bereiken op plekken waar zij toch al komen. Op fysieke plekken, op vaste momenten in de week, dat geeft mensen rust en structuur. Daarvoor wil ik graag het netwerk van sociale partners in Apeldoorn uitbreiden, ook om nieuwe plekken te vinden voor laagdrempelige hulp.”

Beeld: © Dienst Toeslagen

Matthijs Terpstra en Saskia van den Heuvel

Toegewijd en enthousiast praat Matthijs over hoe inwoners vanuit de bibliotheek en het sociale netwerk te helpen. “Dat gebeurt voor een groot deel in de wijken zelf. Apeldoorn is geografisch een uitgestrekte gemeente. Vanuit diverse wijken of dorpen rondom Apeldoorn kom je niet zomaar even naar de centrale bibliotheek voor hulp bij je administratie of voor het aanvragen van een bijstands­uitkering.  Dan is het voor inwoners prettig dat zij bij inloop­spreekuren op 9 fysieke locaties terecht­kunnen.”

Uitvoering convenant

In het convenant (2024-2027) tussen KB, Belastingdienst (BD) en Dienst Toeslagen (DTS) is een van de doel­stellingen dat maatschappelijk dienst­verleners vanuit de bibliotheken meer hulp bieden bij vragen over belasting­zaken en toeslagen. Vrijwilligers­organisatie Humanitas geeft sinds kort spreek­uren in de bibliotheek. “Met andere organisaties voeren we verkennende gesprekken. Daarnaast is de uitdaging om bibliotheken vanuit het convenant nóg actiever te betrekken hoe je deze hulp in bibliotheken zelf kunt organiseren, én wanneer je inwoners kunt verwijzen naar de Belastingdienst en Dienst Toeslagen”, benadrukt Matthijs.  

Bestaanszekerheid bieden

De Centrale Bibliotheek kiest, naast de inloop­spreekuren in het TaalDigiHuis (CODA), voor een wijk­gerichte aanpak. “We verwijzen bij financiële en juridische vragen actief door naar onze netwerk­partners, zoals Samen055 en Stimenz. Specialisten en sociaal raads­lieden kunnen mensen in de wijk het steuntje in de rug geven bij de opvoeding van de kinderen, schoon­maken of aan­passen van het huis of meedoen aan sociale activiteiten in de buurt. Alle partners onder­steunen mensen daarnaast in hun bestaans­zekerheid. Je wilt het over­zicht behouden over je huishoud­boekje, ook bij een huur­verhoging, na een echt­scheiding of de noodzakelijke aankoop van een nieuwe wasmachine”, vervolgt Matthijs over het belang om gezamenlijk hulp te bieden.  

Naast de inwoner staan

In Apeldoorn zijn ze tevreden over de aanpak met de centrale en wijkgerichte inloop­spreekuren. Zo ontvingen de 9 Informatie­punten Digitaal Meedoen in 2024 ruim 800 bezoekers. Een van de vrijwilligers is Saskia van den Heuvel. Zij houdt op donderdag haar inloop­spreekuur in het TaalDigiHuis. “In de bibliotheek zijn we zichtbaar en benader­baar. Je voert dikwijls met mensen gesprekken over hoe zij contact kunnen hebben met de digitale overheid. Dat kan soms lastig zijn. Zij krijgen bij het aanvragen van een uitkering of een betalings­regeling een bevestiging per e-mail of sms om daarna een activatie­code in te voeren. We zitten dan naast de inwoner om samen een digitaal formulier in te vullen, waaruit kan blijken dat iemand recht heeft op een tegemoet­koming”, zo legt Saskia uit hoe zij mensen in de bibliotheek concreet helpt.   

Samen betekenisvol

Op dit moment vervult de Apeldoornse Centrale Bibliotheek diverse functies. “We willen samen betekenis­vol zijn met hulp op fysieke plekken, op vaste momenten in de week. Maar durf de breed beschik­bare gratis hulp ook te vragen”, doet Matthijs Terpstra een oproep aan alle inwoners.