Zijn grootste uitdaging als coördinator Digitaal Meedoen bij de Bibliotheek Apeldoorn (CODA)? Matthijs Terpstra hoeft er niet lang over na te denken. “Mensen bereiken op plekken waar zij toch al komen. Op fysieke plekken, op vaste momenten in de week, dat geeft mensen rust en structuur. Daarvoor wil ik graag het netwerk van sociale partners in Apeldoorn uitbreiden, ook om nieuwe plekken te vinden voor laagdrempelige hulp.”
Beeld: © Dienst Toeslagen
Matthijs Terpstra en Saskia van den Heuvel
Toegewijd en enthousiast praat Matthijs over hoe inwoners vanuit de bibliotheek en het sociale netwerk te helpen. “Dat gebeurt voor een groot deel in de wijken zelf. Apeldoorn is geografisch een uitgestrekte gemeente. Vanuit diverse wijken of dorpen rondom Apeldoorn kom je niet zomaar even naar de centrale bibliotheek voor hulp bij je administratie of voor het aanvragen van een bijstandsuitkering. Dan is het voor inwoners prettig dat zij bij inloopspreekuren op 9 fysieke locaties terechtkunnen.”
Uitvoering convenant
In het convenant (2024-2027) tussen KB, Belastingdienst (BD) en Dienst Toeslagen (DTS) is een van de doelstellingen dat maatschappelijk dienstverleners vanuit de bibliotheken meer hulp bieden bij vragen over belastingzaken en toeslagen. Vrijwilligersorganisatie Humanitas geeft sinds kort spreekuren in de bibliotheek. “Met andere organisaties voeren we verkennende gesprekken. Daarnaast is de uitdaging om bibliotheken vanuit het convenant nóg actiever te betrekken hoe je deze hulp in bibliotheken zelf kunt organiseren, én wanneer je inwoners kunt verwijzen naar de Belastingdienst en Dienst Toeslagen”, benadrukt Matthijs.
Bestaanszekerheid bieden
De Centrale Bibliotheek kiest, naast de inloopspreekuren in het TaalDigiHuis (CODA), voor een wijkgerichte aanpak. “We verwijzen bij financiële en juridische vragen actief door naar onze netwerkpartners, zoals Samen055 en Stimenz. Specialisten en sociaal raadslieden kunnen mensen in de wijk het steuntje in de rug geven bij de opvoeding van de kinderen, schoonmaken of aanpassen van het huis of meedoen aan sociale activiteiten in de buurt. Alle partners ondersteunen mensen daarnaast in hun bestaanszekerheid. Je wilt het overzicht behouden over je huishoudboekje, ook bij een huurverhoging, na een echtscheiding of de noodzakelijke aankoop van een nieuwe wasmachine”, vervolgt Matthijs over het belang om gezamenlijk hulp te bieden.
Naast de inwoner staan
In Apeldoorn zijn ze tevreden over de aanpak met de centrale en wijkgerichte inloopspreekuren. Zo ontvingen de 9 Informatiepunten Digitaal Meedoen in 2024 ruim 800 bezoekers. Een van de vrijwilligers is Saskia van den Heuvel. Zij houdt op donderdag haar inloopspreekuur in het TaalDigiHuis. “In de bibliotheek zijn we zichtbaar en benaderbaar. Je voert dikwijls met mensen gesprekken over hoe zij contact kunnen hebben met de digitale overheid. Dat kan soms lastig zijn. Zij krijgen bij het aanvragen van een uitkering of een betalingsregeling een bevestiging per e-mail of sms om daarna een activatiecode in te voeren. We zitten dan naast de inwoner om samen een digitaal formulier in te vullen, waaruit kan blijken dat iemand recht heeft op een tegemoetkoming”, zo legt Saskia uit hoe zij mensen in de bibliotheek concreet helpt.
Samen betekenisvol
Op dit moment vervult de Apeldoornse Centrale Bibliotheek diverse functies. “We willen samen betekenisvol zijn met hulp op fysieke plekken, op vaste momenten in de week. Maar durf de breed beschikbare gratis hulp ook te vragen”, doet Matthijs Terpstra een oproep aan alle inwoners.