Bibliotheek Venray is een warme ontmoetingsplek voor krantenlezers, scholieren en mensen die een taalcursus of digitaal spreekuur volgen. Daarnaast komen er inwoners die persoonlijke hulp nodig hebben bij een schuldenaanpak, bijzondere bijstand, een terugkeer naar de arbeidsmarkt of voor hun belastingzaken en toeslagen.

Beeld: © Dienst Toeslagen

Netwerkbijeenkomst in de bibliotheek

Medewerkers van de bibliotheek en maatschappelijk partners vertelden op 4 november in de bibliotheek over de concrete hulp die zij aan inwoners bieden. Dit was tijdens een regionale Netwerkbijeenkomst, georganiseerd door de teams Relatiebeheer Particulieren van de Belastingdienst & Dienst Toeslagen, Cubiss Limburg en Bibliotheek Venray (BiblioNu).  

Belastingspreekuur op Ontwikkelplein

Bibliotheek Venray is een trefpunt voor sociale contacten en brede hulp. “We zijn op veel momenten de huiskamer van de samenleving. Het omkijken naar mensen zit ons in de genen”, aldus  programmaregisseur Digitaal Gideon Aarts (BiblioNu). “De medewerkers op de werkvloer stellen mensen gerust, helpen zelf of bieden hen een luisterend oor. Voor specifieke vragen verwijzen zij een inwoner door naar het Ontwikkelplein voor een inloopspreekuur over bijvoorbeeld belastinghulp of  leren en werken”, vertelde Aarts. 

Praktische hulpmiddelen

Medewerkers van de Belastingdienst en Dienst Toeslagen in Limburg luisterden aandachtig naar alle bezoekers. “De bibliotheek en maatschappelijk partners zijn vaak een wegwijzer naar het contact dat je hebt met de overheid. Dit verloopt steeds vaker digitaal. Daarom zijn we blij met alle vrijwilligers en professionals die mensen in alle rust helpen met vragen over hun belastingaangifte of hun huur- of zorgtoeslag. Zij ontvangen van ons dan graag praktische informatie, gewoon een flyer over wanneer je recht hebt op toeslagen”, vertelde Luka van der Loo. Zij is regionaal relatiebeheerder bij Dienst Toeslagen.

Aan de keukentafel

De getrainde vrijwilligers van Humanitas komen bij de mensen thuis. “Om vertrouwen te verkrijgen voeren zij de gespreken bij mensen aan de keukentafel. Zij stellen het budget op, nemen de administratie door en pakken de schulden aan voor definitieve oplossingen. De regie blijft echter altijd bij de mensen zelf, je wilt een inwoner graag weer zelfredzaam maken”, vertelde coördinator Thuisadministratie Gonny Schmets van vereniging Humanitas (afdeling Midden-Limburg).

Enveloppenvrees

Anita Kupers van vrijwilligersorganisatie Platform Lage Inkomens Venray (PLIV in de wijk Bruske) vertelde tijdens de bijeenkomst hoe je inwoners gezamenlijk kunt helpen. “Bij de Belastingdienst en Dienst Toeslagen hebben we tegenwoordig directe inbelnummers. Daardoor kunnen we voor inwoners snel een vraag stellen over een definitieve berekening van de toeslagen, een belastingachterstand of na een levensgebeurtenis die impact heeft op je belastingen. Ook wij merken dat blauwe enveloppen bij mensen in kwetsbare situaties ongeopend blijven, dat is een enveloppenvrees. We geven ze dan een duwtje in de rug. Het is fijn om dan snel te kunnen schakelen voor een mogelijke oplossing.”

Brugfunctie bibliotheek

Janine Baal, senior relatiebeheerder bij de Belastingdienst, was blij met alle nieuwe inzichten. “Jullie zitten écht in de haarvaten van de samenleving, waardoor jullie signalen van mensen snel opvangen. We hoorden vandaag prachtige voorbeelden hoe je het welzijn van mensen kunt verbeteren. Jullie vervullen een essentiële brugfunctie naar zowel de maatschappij als naar Dienst Toeslagen en de Belastingdienst”, sprak zij alle aanwezige dienstverleners rechtstreeks toe. “We zijn een plek waar iedereen welkom is en waar je vrij bent om jezelf te zijn”, voegde Gideon Aarts daaraan toe.