Blog - Stand van de uitvoering: 'Uiteindelijk willen we dat elke gemeente een toeslagenservicepunt heeft'

Weblogs Dienst Toeslagen

In mijn vorige blog vertelde ik hoe we ervoor zorgen dat mensen snel hun toeslagen kunnen checken en wijzigen. Bijvoorbeeld met de app Toeslagen. In deze blog vertel ik welke hulp er is als je het lastig vindt om een app of website te gebruiken.

Beeld: ©Dienst Toeslagen

Iedereen moet mee kunnen doen in de samenleving. Zonder zich zorgen te maken over de kosten voor de huur, de zorgverzekering en de zorg voor kinderen. Daarom bieden we elke maand zo’n 6 miljoen huishoudens financiële ondersteuning. En herinneren we mensen regelmatig om hun gegevens te checken en zo nodig aan te passen. Zo voorkomen we dat mensen te veel of te weinig toeslag krijgen. Ook stimuleren we mensen die nog geen toeslag ontvangen om te checken of ze er recht op hebben.

Ik ben er trots op dat je inmiddels bij meer dan 600 punten terechtkunt voor hulp bij het aanvragen of aanpassen van toeslagen.

Hulp voor iedereen

Om toeslagen te kunnen regelen, bieden we verschillende mogelijkheden. Met het portaal ‘Mijn toeslagen’ en de app Toeslagen heb je online snel inzicht in je toeslagen en geef je wijzigingen makkelijk door. En voor wie minder goed overweg kan met internet of een smartphone, bieden we hulp in de buurt. Dat doen we in samenwerking met maatschappelijk dienstverleners.

Ik ben er trots op dat je inmiddels bij meer dan 600 punten terechtkunt voor hulp bij het aanvragen of aanpassen van toeslagen. De hulppunten zijn verspreid over Nederland. Van balies in belastingkantoren en (belasting)steunpunten in gemeentehuizen tot toeslagenservicepunten in bibliotheken en bij ouderenbonden en wijkteams. Uiteindelijk willen we dat er in elke gemeente een toeslagenservicepunt is.

Bij Dienst Toeslagen willen we laagdrempelige hulp bieden, het hele jaar door.

Uitbreiding hulppunten

Elk jaar komen er nieuwe hulppunten. Zo kwamen er vorig jaar 80 Humanitasplekken bij. De medewerkers van Humanitas helpen met het aanvragen of wijzigen van toeslagen. En staan in direct contact met medewerkers van Dienst Toeslagen voor eventuele vragen. Hierdoor kunnen we mensen snel en effectief helpen.

Ook is de samenwerking tussen Belastingdienst, Dienst Toeslagen en de Koninklijke Bibliotheek vernieuwd. Op dit moment kan je bij 250 bibliotheken hulp krijgen voor je toeslagen en belastingzaken. Door de vernieuwde samenwerking met de Koninklijke Bibliotheek kunnen we dat aantal verder uitbreiden.

Ik vind het een mooie ontwikkeling. Bibliotheken zijn vaak centraal gelegen en voor veel mensen een ontmoetingsplek en een plek voor hulp. Bijvoorbeeld bij taal en internet. En dus ook voor hulp bij toeslagen en belastingzaken. Bij Dienst Toeslagen willen we laagdrempelige hulp bieden, het hele jaar door. Door dit soort samenwerkingen wordt dat mogelijk.  

Door de mogelijkheid van persoonlijke begeleiding bieden we mensen een vast aanspreekpunt bij vragen over hun toeslagen, zo lang dit nodig is.

Persoonlijke begeleiding

Tot slot bieden we ook proactief persoonlijke begeleiding aan. Bijvoorbeeld als iemand net gescheiden is of een naaste heeft verloren. Eerder deden we dit alleen voor de kinderopvangtoeslag. Na een succesvolle pilot hebben we dit uitgebreid naar alle toeslagen. Medewerkers van Dienst Toeslagen kunnen mensen hiervoor aanmelden. Maar ook externe partijen, zoals medewerkers van kinderopvangorganisaties, toeslagenservicepunten en steeds meer maatschappelijke dienstverleners. Door deze persoonlijke begeleiding bieden we mensen een vast aanspreekpunt bij vragen over hun toeslagen, zo lang dit nodig is. Wil je weten waar jij in jouw buurt terecht kunt voor hulp bij toeslagen? Kijk op Toeslagen.nl/hulp.

In de volgende blog vertel ik wat we doen voor mensen die nog geen toeslag aanvragen maar hier wel recht op hebben.