Blog - Stand van de Uitvoering (deel 2): 'Zo zorgen we voor laagdrempelige digitale toegang'

Weblogs Dienst Toeslagen

In mijn vorige blog over de Stand van de Uitvoering vertelde ik dat we ons blijven inspannen om onze dienstverlening te verbeteren. En ik nam jullie mee in hoe we mensen die toeslagen ontvangen meer inzicht geven in hun toeslagen. Vandaag vertel ik wat we doen om iedereen die toeslagen ontvangt laagdrempelige digitale toegang te geven.

Foto Coert Kleijwegt, algemeen directeur Dienst Toeslagen
Beeld: ©Dienst Toeslagen
Coert Kleijwegt, algemeen directeur Dienst Toeslagen

Waarom laagdrempeligheid belangrijk is

Die laagdrempeligheid is belangrijk. Want iedereen die toeslagen ontvangt, moet zijn gegevens regelmatig checken en veranderingen doorgeven om te zorgen dat je krijgt waar je recht op hebt. Niet teveel en niet te weinig. Op basis van die gegevens wordt iedere maand het voorschot uitgekeerd. Checken en aanpassen moet dus zo eenvoudig mogelijk zijn.

"Met de app Toeslagen hebben mensen de gegevens van ál hun toeslagen altijd bij de hand"

Laagdrempelige oplossing: de app Toeslagen

De app Kinderopvangtoeslag hielp mensen met checken en aanpassen van de kinderopvangtoeslaggegevens. 377.000 ontvangers van de kinderopvangtoeslag (en hun partners) gebruiken ‘m. Een populaire app dus. Maar: bruikbaar voor 1 toeslag. Tot nu. Want sinds kort hebben we de nieuwe app Toeslagen.

Met de app Toeslagen kunnen mensen hun toeslagen inzien en wijzigen voor al hun toeslagen. Dus voor de kinderopvangtoeslag, zorgtoeslag, huurtoeslag én kindgebonden budget. En dat is wel zo makkelijk, als er bijvoorbeeld iets wijzigt in je inkomen of dat van je partner of medebewoner. Of in het aantal opvanguren of de opvanggegevens. Met de app Toeslagen hebben mensen de gegevens van ál hun toeslagen altijd bij de hand.

Een mooie ontwikkeling. Want we weten dat veranderingen in inkomen zorgen voor de hoogste terugvorderingen. Nu geef je zo’n verandering in inkomen snel door, waar je ook bent. En dat in 1 keer voor al je toeslagen.

Steeds meer mogelijk met de app

Dit jaar breiden we de app ook nog uit. Op verschillende vlakken. Zo willen we de opvanggegevens die we van kinderopvangorganisaties ontvangen in de app verwerken. En ervoor zorgen dat mensen met 1 druk op de knop de gegevens kunnen overnemen voor hun kinderopvangtoeslag. Zoals het opvangtarief. Dat is minder foutgevoelig. En geeft meer inzicht in waarop we je toeslag berekenen. De app is te downloaden via de Apple store en Google Play Store.

Als er toch een bedrag openstaat, dan biedt iDEAL een makkelijke en snelle manier om deze terug te betalen.

Wel zo makkelijk: betalen via iDEAL

Een ander voorbeeld van laagdrempelige digitale toegang? Betalen via iDEAL. Natuurlijk willen we terugvorderingen het liefst zoveel mogelijk voorkomen. Als er toch een bedrag openstaat, dan biedt iDEAL een makkelijke en snelle manier om deze terug te betalen. Via het 'Overzicht betalen en ontvangen' geven we inzicht in terug te betalen toeslagen. Omdat het betalingskenmerk en het bedrag automatisch worden ingevuld via iDEAL, is de kans op fouten een stuk kleiner.

Ook als je minder digitaal vaardig bent, bieden we hulp

Niet iedereen kan met het internet of een smartphone overweg. Daarom helpen we mensen ook op andere manieren. Bijvoorbeeld met persoonlijke ondersteuning. In mijn volgende blog ga ik daar dieper op in.