Blog – Toeslagenmonitor belangrijke graadmeter: “Blijf feedback geven”
Weblogs Dienst Toeslagen
De resultaten van Toeslagenmonitor zijn weer binnen, iets waar ik altijd naar uitkijk. Voor mij is de Toeslagenmonitor het belangrijkste instrument om gevoel te krijgen bij hoe burgers naar ons kijken. Hoe beleven ze onze dienstverlening en wat kan of moet er volgens burgers beter? Ik vind het mooi om in deze editie terug te zien dat burgers aangeven steeds meer te merken dat we naar ze luisteren en hun feedback ook echt verwerken in onze dienstverlening. Daar ben ik ontzettend blij mee.
Elk half jaar meet Dienst Toeslagen hoe burgers ons werk en onze organisatie ervaren. De resultaten van die meting hebben we gebundeld in de Toeslagenmonitor.

Wat de monitor in mijn beleving ook krachtig maakt, is dat het we het niet alleen voor onszelf gebruiken maar delen met de buitenwereld.
We hebben een aantal jaar geleden nadrukkelijk de keuze gemaakt om zo transparant mogelijk te zijn. Want communiceren met de samenleving, dat is voor mij cruciaal voor een dienstverlener in het sociale domein.
Er waren nog nooit zoveel burgers (zeer) tevreden over onze dienstverlening; 73% . En het algehele vertrouwen in Dienst Toeslagen is gestegen, waar dat vorig jaar juist wat omlaag ging. Bekijk alle resultaten uit de Toeslagmonitor q4 2024.
Wat nog beter moet, is het nakomen van onze burgerbelofte ’u weet waar u aan toe bent’. Deze burgerbelofte raakt aan de kern van het toeslagenstelsel: we verstrekken eerst een voorschot dat we pas later definitief kunnen vaststellen. We werken er hard aan om dit voorschot zo goed mogelijk te laten aansluiten op de actuele situatie, zodat we het risico op terugvorderingen en nabetalingen kunnen inperken. We hebben hier in 2025 veel aandacht voor, in de hoop dat burgers dit in de praktijk ook echt merken. Overigens kunnen we dit niet alleen: het blijft ontzettend belangrijk dat burgers zelf hun wijzigingen aan ons doorgeven. Zo zorgen we er samen voor dat alle gegevens actueel zijn en we steeds minder verschil zien tussen de voorschotten en de definitieve toeslagen.
Dit raakt aan een ander punt, waaraan we in 2025 een hoognodige stap gaan zetten. We krijgen uit de monitor terug dat mensen de berekening van hun toeslag onduidelijk en lastig te begrijpen vinden. Velen denken ‘ik neem aan dat het bedrag klopt, maar hoe ze dat berekenen ….da’s voor mij abracadabra’. Dit jaar gaan we beter uitleggen welke onderdelen meespelen in de totstandkoming van het bedrag.
Veel burgers willen graag meer informatie ontvangen over de berekening van de toeslag. Zij willen de bouwstenen van de berekening, zoals huur, inkomen en vermogen kunnen controleren.

Al met al ben ik vooral heel blij dat burgers merken dat we – onder andere met hun input - steeds onze dienstverlening verbeteren. Dat wij de spiegel die zij ons voorhouden serieus nemen en benutten om ons werk beter te doen. Ik kijk nu al uit naar de volgende monitor.
Meer weblogberichten
Reactie toevoegen
U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.
Reacties
Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.