Blog – ‘Met vroegsignalering kunnen we mensen met betalingsproblemen eerder helpen’
Weblogs Dienst Toeslagen
Vitale voorzieningen voor iedereen betaalbaar maken, dat is onze missie. Mensen helpen om (grotere) geldproblemen te voorkomen, is daar onderdeel van. Daarom ben ik ook heel blij dat het Experiment Vroegsignalering van start is gegaan. Dit experiment is bedoeld om mensen met betaalachterstanden te helpen. Het gaat dan om mensen die na een aanmaning hun belasting of te veel ontvangen toeslag niet hebben betaald. Dit doen we samen met de Belastingdienst en 10 gemeenten.

Mensen in beeld krijgen
Vroegsignalering is al enkele jaren een wettelijke taak voor gemeenten. Onder meer energiebedrijven en zorgverzekeraars delen gegevens van mensen met een grote betaalachterstand met de gemeente. Met dit experiment krijgen gemeenten dus ook de gegevens van mensen met betaalachterstanden bij Dienst Toeslagen of de Belastingdienst. We verwachten dat gemeenten zo mensen met geldproblemen in beeld krijgen die zij nu nog niet in het vizier hebben.
We streven ernaar dat 50% van ‘onze’ gegevens daadwerkelijk helpt om mensen in beeld te krijgen die gemeenten anders niet hadden gezien. Daarna kan de gemeente aan de slag met het bieden van hulp. We zullen dit samen met de gemeenten meten en monitoren.
Gemeenten zijn enthousiast
Gemeenten reageren enthousiast op onze deelname aan deze vorm van hulp. Aan het experiment doen 10 gemeenten mee, het aantal aanmeldingen was een stuk groter en er kloppen nog steeds gemeenten aan om te vragen of ze kunnen meedoen. De deelnemende gemeenten vormen een dwarsdoorsnede van ons land, van groot naar klein.
Waarom niet meteen meer gemeenten laten meedoen? Omdat het ook een leerproces voor ons is. Wat werkt, waar kunnen of moeten we bijsturen? Dat willen we eerst goed in kaart hebben. De verwachting is dat dit inderdaad nieuwe burgers in beeld brengt bij de gemeenten. Voor een landelijke uitrol zal nog behoorlijk wat moeten worden ontwikkeld. Niet alleen op het gebied van wetgeving, maar ook in de informatievoorziening.
Privacy is gewaarborgd
Per maand leveren de Belastingdienst en Dienst Toeslagen de gegevens van ongeveer 635 mensen aan. Meer is op dit moment niet mogelijk vanwege de capaciteit bij gemeenten.
Ik wil benadrukken dat privacy heel belangrijk is bij dit experiment. We leveren niet klakkeloos alles aan maar maken een heel zorgvuldige selectie in de gegevens, met de nodige waarborgen op het gebied van privacy.
Invulling aan maatschappelijke taak
Dienst Toeslagen is de afgelopen jaren echt opgeschoven naar een publieke dienstverlener met een belangrijke maatschappelijke functie. Ook wij willen bijdragen aan het helpen van mensen met schulden. Daar geven we wat mij betreft met dit experiment echt invulling aan.