Campagne ‘Check. Pas aan. En door.’ gaat weer van start

De publiekscampagne ‘Check. Pas aan. En door.’ gaat vanaf maandag 16 oktober 2023 weer van start. Deze campagne van Dienst Toeslagen heeft als doel toeslagontvangers te activeren en helpen te herinneren dat zij bij een verandering in inkomen of een belangrijke levensgebeurtenis wijzigingen zo snel mogelijk moeten doorgeven. Hiermee kunnen (hoge) terugvorderingen voorkomen worden.

De campagne startte eerder in november 2022. Vanwege de positieve resultaten van de campagne brengt Dienst Toeslagen de boodschap ‘Check. Pas aan. En door.’ wederom onder de aandacht. Wijzigingen in het inkomen of belangrijke levensgebeurtenissen kunnen het hele jaar plaatsvinden. Maar het najaar is een belangrijke periode voor toeslagontvangers. In november worden zij geïnformeerd over de toeslagen die ze ontvangen in 2024. Dit zijn voorschotbedragen.

Abri's campagne check. pas aan. en door. oktober 2023
Abri's campagne: 'Check. Pas aan. En door.' november 2023

Om te voorkomen dat mensen teveel of te weinig toeslag ontvangen, kan er niet vaak genoeg aangegeven worden hoe belangrijk het is om bij verandering in inkomen of een andere belangrijke levensgebeurtenis, eventuele wijzigingen door te geven. Door een vervolg te geven aan de campagne wordt het belang van het controleren van gegevens en wijzigingen doorgeven herhaald.

Het belang van wijzigingen doorgeven

Door het tijdig doorgeven van wijzigingen in de toeslagen, krijgen toeslagontvangers waar ze recht op hebben. Directeur Coert Kleijwegt benadrukt het belang van gegevens controleren en eventuele wijzigingen doorgeven:

“Jaarlijks verwerken we vele miljoenen wijzigingen die burgers aan ons doorgeven. Toch zien we ook dat nog veel burgers ieder jaar teveel ontvangen toeslagen aan ons moeten terugbetalen. Door een verandering in werk, wonen of leven. Dat aantal willen we terugbrengen. Wij streven er naar om het voorschot dat mensen ontvangen in de vorm van toeslagen zo dicht mogelijk te laten aansluiten op het bedrag waar ze werkelijk recht op hebben. Juist daarom is het zo belangrijk dat mensen wijzigingen zo snel mogelijk doorgeven zodat we de juiste gegevens in onze systemen hebben staan. Via onder andere radio, online en buitenreclame gaan we de komende periode weer zoveel mogelijk mensen stimuleren om wijzigingen aan ons door te geven.”

De koopkrachtmaatregelen voor 2024 zijn ook een belangrijke reden voor het opnieuw onder de aandacht brengen van de boodschap: Check. Pas aan. En door.

“Vanaf 1 januari 2024 veranderen de bedragen van de toeslagen, ook verandert er voor veel mensen iets in hun inkomen, bijvoorbeeld door aanpassingen in het salaris. Dit is van invloed op de hoogte van je toeslagen. De meeste toeslagen gaan omhoog. Maar de zorgtoeslag gaat omlaag. Ook kunnen meer mensen huurtoeslag en kindgebonden budget aanvragen. De definitieve koopkrachtmaatregelen zijn eind oktober bekend. We roepen mensen op om hun gegevens te controleren zodat je krijgt waar je recht op hebt”, aldus Coert Kleijwegt.

Wijzingen doorgeven kan op toeslagen.nl/pasaan. De campagne start op 16 oktober en loopt door tot en met begin december.

Om zoveel mogelijk mensen te bereiken wordt de boodschap ‘Check. Pas aan. En door.’ Onder de aandacht gebracht via radio, online-kanalen, social media, media als ad.nl, Ouders, Nu.nl en via buitenreclame zoals de abri’s. Bijvoorbeeld door middel van de uitlegvideo die je hierboven ziet.